Думка експерта

21 Березня, 2017 | Новини

Ізмененіяе струму холодної прокрутки (ТХП) портативними тестерами – де правда?

Останнім часом, в умовах підвищеної кон’юнктури акумуляторного ринку, спостерігається чітка тенденція виробників пропонувати споживачеві батареї з підвищеним струмом холодної прокрутки (ТХП).

Для порівняльного аналізу і вимірювання цієї характеристики в торговій мережі, на СТО і в сервісних центрах, масово використовуються портативні експрес-тестери різних виробників, з приводу об’єктивності показань яких виникають численні суперечки і питання.

У цьому матеріалі ми спробуємо розібратися, чим забезпечується і наскільки важлива характеристика струму холодної прокрутки, чи є сенс у виборі батарей з підвищеним ТХП і наскільки коректно оцінювати стан АКБ, покладаючись на вимір портативними тестерами. Отже, струм холодної прокрутки, вказаний на маркуванні АКБ, це струм, який акумуляторна батарея може віддати протягом 10 секунд до падіння напруги на клемах в 7,5 В, при температурі електроліту -18˚С (Згідно Європейським Нормам (EN).

При такій методиці вимірюється саме ток і час розряду, для чого необхідно спеціалізоване обладнання (випробувальний стенд), яке застосовується виробниками АКБ для контролю якості продукції. Багато автовласників досить часто під характеристикою ТХП розуміють струм, що подається на стартер під час запуску двигуна і чим він вищий, тим, на їхню думку, краще заводиться автомобіль.В реальності пускові струми для легкових автомобілів з об’ємом двигуна 1,5 – 2,5 літра складають від 70 Ампер (влітку «на гарячу») до 300 Ампер (взимку, холодний ранковий пуск) і залежать від моделі та потужності стартера: 0,8 – 1,2 кВт для бензинових і 2.2 – 3,6 кВт для дизельних двигунів, тобто в умовах реальної експлуатації немає необхідності забезпечувати пусковий струм АКБ в 500 – 600 А.Стремленіе виробників виготовляти батарею з підвищеним пусковим струмом в більшій мірі пов’язане з міркуваннями маркетингу.

Підвищення пускового струму АКБ забезпечується за рахунок застосування збільшених схем збирання (кількості пластин в одній комірці), зменшення товщини пластин і підвищення пористості пасти, яка застосовується при виготовленні пластин. З точки зору довговічності і надійності, оптимальними є пластини з гратами, виготовленої методом лиття. В такому випадку пластина має збільшену товщину, гарну міцність зчеплення пасти з гратами і здатність довгий час чинити опір процесу корозії, неминуче протікає в АКБ, і протистояти механічним напруженням, що виникають в процесі розряду великими струмами. Інше питання, що в гонці за великими ТХП і низькою собівартістю, багато виробників починають застосовувати все більш тонкі пластини і тонкий сепаратор, службовець ізолятором між пластинами.

Такі батареї мають більш низький внутрішній опір і мають переваги в показниках ТХП при замірах аналоговими приладами. Чи є в цьому плюси для споживача і чи можна вірити свідченням цих приладів? Зупинимося на цьому докладніше.

Принцип роботи портативних тестерів виміру ТХП заснований на вимірюванні внутрішнього опору АКБ з математичним перетворенням виміряного значення в параметри ступеня зарядженості і величини струму холодної прокрутки. Але весь фокус у тому, що внутрішньо опір батареї – величина умовна. Тому що свинцевий акумулятор – принципово не лінійне пристрій і його внутрішній опір не залишається постійним, а змінюється в залежності від навантаження, зарядженості акумулятора, електропровідності середовища і температури електроліта.В процесі простою АКБ, під впливом підвищених температур відбувається процес саморозряду і корозії токоотводов, що знижує електропровідність і спотворює результати вимірювань. Знижена температура також знижує електропровідність, підвищуючи опір, тому в деяких приладах є функція введення значення температури електроліту. Результати вимірів величин пускових струмів при зниженій температурі повітря і різних термінах зберігання АКБ від дня виробництва показують істотна відмінність вимірюваних параметрів, від заявлених на етикетці.

Следует также учитывать, что тестеры разных производителей имеют разный принцип работы и качество изготовления, вследствие чего их показания при обмере одного и того же образца АКБ могут существенно отличаться. Кроме того, производители подобных приборов не указывают, на какой частоте происходит измерение проводимости и каким током производится испытание, хотя практические измерения показывают, что внутреннее сопротивление свинцового аккумулятора имеет минимум при частотах порядка сотни герц. Таким образом, экспресс – тестеры оценивают степень заряженности АКБ и её внутреннее сопротивление, которое может зависеть от многих факторов, прямо не связанных с самой батареей (к примеру, температуру окружающей внешней среды). Слід також враховувати, що тестери різних виробників мають різний принцип роботи і якість виготовлення, внаслідок чого їх показання при обмір одного і того ж зразка АКБ можуть істотно відрізнятися. Крім того, виробники подібних приладів не вказують, на якій частоті відбувається вимір провідності і яким струмом проводиться випробування, хоча практичні виміри показують, що внутрішній опір свинцевого акумулятора має мінімум при частотах близько сотні герц. Таким чином, експрес – тестери оцінюють ступінь зарядженості АКБ і її внутрішній опір, яке може залежати від багатьох факторів, прямо не пов’язаних із самою батареєю (наприклад, температуру навколишнього зовнішнього середовища). Само по собі внутрішній опір акумулятора дозволяє тільки якісно оцінити стан батареї. Не зовсім коректно судити про переваги чи недоліки тієї чи іншої батареї виключно за значеннями ТХП, виміряним портативними експрес – тестерамі.Более того, в прагненні забезпечити високі пускові характеристики АКБ, які в умовах реальної експлуатації не потрібні, деякі виробники йдуть по шляху збільшення кількості пластин значно зменшеною товщини і використання більш тонкого сепаратора, службовця ізолятором між пластінамі.Так, наприклад, при виробництві просічний решітки виробники використовують свинцеву стрічку, товщина якої технологічно може варіюватися в межах 0,75 мм ÷ 1.25 мм. Крім того, при формуванні перфорованого рукава на машині просечки свинцевої стрічки, на просічно модулі формується певна кількість «проколів» і в результаті розтяжки утворюються осередки, звані «діамантами». Таким чином, варіації з використанням більш тонкої свинцевої стрічки і меншого числа «діамантів» (використовуються варіанти решітки з кількістю діамантів в діапазоні: 8 ÷ 14 шт) дозволяють використовувати в батареях різних виробників решітки з вагою від 24-х до 45-и грам. На фото нижче представлені просічні решітки різної модифікації (фото № 1 і № 2) і грати, виготовлена ​​методом висікання, або штампування (фото № 3).