Інструкція з експлуатації акумуляторної батареї

Шановний покупець!

Висловлюємо Вам вдячність за вибір нашої акумуляторної батареї . Перед початком експлуатації уважно прочитайте цей посібник. Акумулятор при правильній експлуатації не може завдати шкоди або зіпсувати Ваш автомобіль, але від технічного стану Вашого транспортного засобу і Вашої сумлінності безпосередньо залежить довга і надійна робота акумуляторної батареї.

1. Призначення батареї

1.1. Батарея акумуляторна свинцево-кислотна стартерна номінальною напругою 12В (далі по тексту – батарея) виготовлена відповідно до вимог ДСТУ ГОСТ 959-2006, технічних умов на батареї конкретного типу і призначена для пуску двигунів і живлення електрообладнання автотракторної техніки.

1.2. Батарея поставляється споживачам залита електролітом і заряджена. Для заливки і роботи батареї застосовується електроліт – розчин сірчаної кислоти (ГОСТ 667) в дистильованій воді (ГОСТ 6709). Щільність електроліту, який заливається приведена до 25 °С, а також електроліту в повністю зарядженій батареї повинна бути 1.28 ± 0.01г / см3.

2. Заходи безпеки

2.1. Суміш водню з повітрям вибухонебезпечна. Категорично забороняється палити поблизу батареї, користуватися відкритим вогнем, допускати іскроутворення і замикання клем різними інструментами.

У суху погоду не слід наближатися до батареї протягом мінімум однієї години після тривалої поїздки або під час підзарядки за допомогою зарядного пристрою в одязі, що містить шерсть або синтетичні волокна, так як можливий електростатичний розряд на батарею, накопиченого на тілі людини. Необхідно спочатку зняти заряд зі свого тіла (одягу), а також з корпусу батареї, короткочасно накривши її вологою тканиною. Тканина не повинна контактувати з полюсними виводами батареї.

2.2. У акумуляторі знаходиться електроліт, який є агресивною рідиною, тому при роботі з ним використовуйте захисні окуляри і рукавички. При попаданні його на відкриті ділянки тіла негайно рясно промийте їх водою і 10% розчином питної соди. При необхідності зверніться за медичною допомогою.

2.3. Приєднання і від’єднання батареї повинно проводитися при непрацюючому двигуні і відключених споживачах струму (вимкненому зарядному пристрої). При цьому спочатку приєднується позитивний полюс, а потім негативний. Процедура відключення батареї проводиться в зворотній послідовності. Забороняється стукати по полюсним виводам і наконечникам кабелів при приєднанні і від’єднанні батареї, тому що це може привести до обриву електричного кола.

2.4. Клеми підвідних проводів повинні бути щільно затиснуті на полюсних виводах батареї, а самі дроти послаблені.

3. Підготовка батареї до роботи

3.1. Перед установкою батареї на транспортний засіб або на зберігання слід перевірити щільність електроліту в батареї. Якщо щільність електроліту нижче значень, зазначених в пункті 1.2, на 0.03 г/см3 або більше, або значення щільності в акумуляторах батареї відрізняються більш ніж на 0.01 г/см3, батарею слід зарядити згідно п.п.3.2-3.4.

Увага! Протягом експлуатації нової батареї рекомендується провести першу перевірку рівня та щільності електроліту  після 100 км пробігу з початку експлуатації, тому що не виключено, що після заряду батареї на заводі, у конвертах-сепараторах залишились бульбашки газу. Через вібрацію, під час руху транспортного засобу, газ виходить з цих конвертів і крізь вентиляційний отвір фільтра виходить назовні. Через це рівень електроліту в батареї може істотно знизитись.

Якщо під час контролю за допомогою скляної трубки виявиться, що в одній або в усіх банках рівень електроліту нижче норми, а щільність відповідає нормі, тоді потрібно  долити електроліт до нормального рівня, вказаного в п. 4.6., при цьому щільність електроліту має бути ідентичною виміряній.

3.2. Заряд батареї слід проводити в добре провітрюваному приміщенні струмом в амперах, чисельно рівним 10% від номінальної ємності (наприклад: 6.0 А при номінальній ємності батареї 60 А/ч).

Увага! При досягненні напруги 14,4 В на виводах батареї зарядний струм слід зменшити в два рази і проводити заряд до досягнення сталості напруги і щільності електроліту (з урахуванням температури) протягом 10-ти годин, поки не настане інтенсивне газовиділення у всіх банках і щільність електроліту не досягне 1.27-1.29 г/см3. Перевірка щільності електроліту здійснюється ареометром, перевірка напруги – вольтметром.

3.3. При проведенні заряду заборонено перегрівати електроліт вище 45˚С. В іншому випадку слід перервати заряд і дати електроліту охолонути.

3.4. Після досягнення повного заряду слід перевірити рівень і щільність електроліту. Допускається відхилення щільності електроліту в банках на 0.01 г/см³.

Підвищена щільність коригується доливанням дистильованої води. У процесі коригування щільності та рівня електроліту, батарею слід ставити на заряд тривалістю 30 – 40 хвилин при напрузі 15-16 В для інтенсивного перемішування електроліту.

Рівень електроліту слід коригувати з урахуванням викладеного в п. 4.6.

4. Використання і технічне обслуговування батареї

4.1. Батарея повинна бути укомплектована і надійно закріплена на транспортному засобі відповідно до його керівництва з експлуатації. Ненадійне кріплення батареї призводить до її механічного пошкодження, передчасного руйнування електродів і коротких замикань.

4.2. Перед підключенням контактні зони полюсних виводів батареї і клеми проводів слід очистити від окислів і змастити тонким шаром технічного вазеліну.

4.3. Батарею слід тримати в чистоті. Пил і бруд з поверхні кришки і корпусу періодично видаляйте чистою ганчіркою, змоченою слабким лужним (содовим) розчином, після чого поверхню кришки витирайте насухо. Особливу увагу потрібно звертати на чистоту газовідвідних отворів. Забруднення поверхні кришки веде до підвищеного саморозряду, а закупорка газовідвідних отворів – до ймовірності вибуху або пошкодження батареї.

4.4. Пуск двигуна проводиться при відключеній передачі або при витиснутому зчепленні тривалістю не більше 5 секунд і з інтервалами між пусками не менше хвилини. Після 3-х спроб інтервал збільшується до 3-х хвилин. При частих випадках ненадійного запуску двигуна слід зарядити батарею і переглянути систему запуску двигуна.

Багаторазові тривалі спроби безуспішного пуску двигуна приводять до неприпустимо глибокого розряду батареї.

4.5 Забороняється недозаряд або перезаряд акумулятора. Напруга підзарядки від генератора повинна знаходитися в межах 13.9 – 14.5 В. На автомобілях з напругою бортової системи 24 В (дві батареї з’єднані послідовно) батареї повинні мінятися місцями один раз на місяць. Напруга заряду в системі має бути не менше 27,8 В.

4.6 Увага! При експлуатації батареї рівень електроліту повинен знаходитися в діапазоні між мінімальним і максимальним рівнями.

Мінімальним (в залежності від конструкції батарей) вважається рівень електроліту, який виступає над верхнім краєм сепаратора на висоту не менше 15 мм або не менше 5 мм від полюсного містка (якщо місток знаходиться безпосередньо під заливальною горловиною).

Максимальний рівень електроліту обумовлений конструкцією батареї і вказується відповідною відміткою на бічній поверхні. У разі відсутності маркування рівня електроліту максимальним рівнем слід вважати висоту електроліту на 10 мм вище мінімального, тобто 25 мм або 15 мм відповідно.

При зниженні рівня електроліту нижче мінімального рівня (15 мм від кромки сепаратора або на 5 мм від містка) необхідно долити дистильовану воду.

Доливка електроліту не допускається, крім випадків, описаних в п. 3.1. Операцію доливання дистильованої води слід проводити після повної зарядки батареї за наступною схемою:

 – Викрутити пробки;

 – Виміряти рівень електроліту (наприклад, скляною трубкою). Залежно від виконання батареї за базу слід приймати або край сепаратора, або місток пів-блоку електродів;

 – Долити дистильовану воду до максимального рівня (див. п. 4.6.);

 – Загвинтити пробки;

 – Провести вирівнюючий заряд батареї з метою перемішування електроліту (див. п. 3.2).

Перевищувати верхній допустиму межу рівня електроліту також неприпустимо, так як це може призвести до вихлюпування електроліту через газові канали назовні батареї.

У холодну пору року доливати дистильовану воду слід в опалювальному приміщенні з подальшим зарядом. Перевищувати верхню межу рівня електроліту також забороняється, тому що це може призвести до виполіскування електроліту крізь газовідвідні канали назовні.

4.7. Батарею слід підтримувати в зарядженому стані. Не рідше одного разу на півроку перевіряти щільність електроліту. При зменшенні щільності на 0,03 г/см3 і більше, батарею слід зарядити згідно п. 3.3 – 3.5. Зниження щільності електроліту нижче 1.25 г/см3 призводить до незворотної сульфатації і виходу батареї з ладу, а при мінусових температурах – до замерзання електроліту і руйнування батареї.

4.8. Користувачам автомобілів з механічним реле-регулятором напруги рекомендується регулярно (не рідше одного разу на 3 місяці) перевіряти напругу бортової мережі.

Звертаємо Вашу увагу, що при напрузі вище 14,5 В і високій температурі підкапотного простору автомобіля відбувається перезаряд батареї і підвищена витрата води; при напрузі нижче 13.9 В, частих пусках двигуна і нетривалих пробігах (особливо в зимовий час) можливий систематичний недозаряд батареї.

5. Транспортування і зберігання

5.1. Транспортування батарей проводиться в критих транспортних засобах, що забезпечують захист їх від механічних пошкоджень і забруднення, від попадання атмосферних опадів і прямих сонячних променів.

5.2. Батареї слід ставити на зберігання повністю зарядженими. Не рідше одного разу на місяць слід перевіряти щільність і рівень електроліту. У разі зменшення щільності на 0.03 г/см3 і більше, батареї слід зарядити згідно п.п. 3.2 – 3.4. Рівень електроліту слід коректувати дистильованою водою. Доливка електроліту не допускається.

Заборонено зберігання батареї з рівнем електроліту нижче норми. Заборонено зберігання розрядженої батареї. Зберігати батареї рекомендується в неопалюваних прохолодних приміщеннях подалі від нагрівальних приладів.

6. Гарантії виробника

6.1. При дотриманні правил експлуатації та справності електрообладнання автомобіля виробник гарантує нормальну роботу батареї протягом усього гарантійного терміну і довше. Гарантійний термін експлуатації становить _________ місяці(в) з дня виробництва при гарантійному напрацюванні батареї не більше 60 тис. км пробігу.

Гарантійний термін експлуатації батарей, встановлених на автомобілях «таксі» (маршрутних таксі) становить шість місяців.

6.2. Термін гарантії поширюється на автомобілі, які один раз в 6 місяців проходять перевірку і обслуговування батарей на авторизованій сервісній станції.

Гарантійний термін починається з дати виробництва, яка вказується на батареї. Якщо в процесі експлуатації під час гарантійного терміну відбувається відмова в роботі батареї, то покупець доставляє її в чистому вигляді, не зливаючи електроліт і не порушуючи цілісності маркування заводу-виготовлювача продавцю для визначення причин відмови.

6.3. Протягом гарантійного терміну надається обслуговування, яке включає в себе: консультації з питань експлуатації та зарядки батареї, контроль стану батареї, коригування рівня електроліту і контроль напруги заряду батареї на автомобілі. При виявленні технологічного дефекту, не пов’язаного з порушенням правил експлуатації, продавець зобов’язується зробити безкоштовний ремонт батареї, а в разі ремонтонепридатності – її заміну.

Питання дефектації, заміни або зняття батареї з гарантійного обслуговування, в разі порушення правил експлуатації вирішуються тільки фахівцями, уповноваженими на це виробником.

У спірних випадках виробник залишає за собою право на експертизу батареї з метою виявлення причин несправності. Виробник не несе відповідальності за шкоду, спричинену недбалим і некваліфікованим поводженням з акумулятором.

Розряджені батареї і відмови в роботі з цієї причини не можуть бути визнані дефектними.

Примітка: заряд розряджених батарей проводиться за рахунок клієнта.

7. Порядок пред’явлення рекламацій

7.1. У разі виявлення несправності батареї необхідно надати офіційному дилеру (продавцю) батарею, гарантійний талон і автомобіль, на якому експлуатувалася батарея, або направити рекламацію на адресу підприємства-виробника з додатком гарантійного талона та письмової заяви, що містить суть претензії.

7.2. Претензії не задовольняються в наступних випадках:

7.2.1. Відсутні документи, необхідні для пред’явлення рекламації.

7.2.2. Маркування на батареї не відповідає відомостям, зазначеним в гарантійному талоні.

7.2.3. Батарея механічно пошкоджена, відкривалась або ремонтувалась.

7.2.4. Батарея експлуатувалася в незакріпленому або погано закріпленому стані на транспортному засобі, що призвело до руйнування пластин або порушення герметичності корпусу батареї.

7.2.5. Батарея пред’явлена ​​зі злитим електролітів або рівнем електроліту нижче норми.

7.2.6. Щільність електроліту зарядженої батареї (в двох банках або більше) вище 1,31 г/см3.

7.2.7. Батарея розряджена, тобто щільність електроліту нижче 1,20 г/см3 при температурі від 15°С до 20°С в трьох і більше банках батареї.

7.2.8. На вентиляційних отворах пробок (при експлуатації понад 6 місяців) є темно-коричневий наліт, а в електроліті – наявність осаду темно-коричневого кольору або сіро-сталевого кольору, що свідчить про систематичний перезаряд або глибокий розряд батареї.

7.2.9. Наявність в електроліті непередбачених підприємством-виробником батареї хімічних речовин, у тому числі і різного роду добавок.

7.2.10. Доливання недистильованої або брудної води, що призводить до прискореного саморазряду батареї.

7.2.11. Засмічені вентиляційні отвори пробок.

7.2.12. Є несправність зарядного пристрою автомобіля.

7.2.13. Неправильно обрана стартерна батарея для даного типу транспортного засобу.

7.2.14. Використання позаштатних (додаткових) споживачів електричної енергії, що тягне за собою постійну разрядженість батареї і, як наслідок, передчасний знос.

7.2.15. Наявність слідів оплавлення полюсних виводів і моноблока батареї, що свідчить про неякісний контакт клем з полюсними виводами батареї або короткого замикання.

7.2.16. Вибух батареї при відсутності обриву електричного кола.

8. Утилізація

8.1. Батарея, яка відпрацювала встановлені терміни, з урахуванням її фактичного стану, підлягає утилізації на спеціалізованому підприємстві, про що свідчить відповідний знак на етикетці.

Примітка:

Виробник: ТОВ «Мегатекс»

E-mail: marketing@megatex.ua

Веб-сайт: www.a-mega.ua

Тел.: +38 (06272) 2-58-87

ТАБЛИЦЯ СТАНУ ЗАРЯДЖЕНОСТІ АКБ ЗАЛЕЖНО ВІД ЩІЛЬНОСТІ ЕЛЕКТРОЛІТУ

Рівень заряду, %Щільність електроліту та НРК* при температурах
%+20˚С +25˚С+5˚С -5˚С-10˚С -15˚С
1001,27±0,0112,70В1,30±0,0112,80В1,31±0,0112,90В
751,24±0,0112,45В1,27±0,0112,55В1,28±0,0112,65В
501,20±0,0112,20В1,22±0,0112,30В1,23±0,0112,40В
201,15±0,0111,95В1,17±0,0112,05В1,18±0,0112,15В
01,00±0,0111,60В1,03±0,0111,70В1,04±0,0111,80В

* НРК – напруга розімкненого кола